SERIA: Jak nauczyć się leadershipu?
W ostatnim poście pisałam Wam o tym, że punktem pierwszym i zasadniczym dobrej Pani Managerki jest bycie Liderką. Ale kim jest taka osoba? Co to w ogóle znaczy?
Leadership definiowany jest na wiele sposobów. Moją ulubioną definicją jest ta poniżej:
“Leaders are people who do the right thing; managers are people who do things right.”
– Professor Warren G. Bennis
Zgadzam się w stu procentach tylko z tą pierwszą częścią, bo uważam, że Managerowie powinni być też Liderami. Dlatego też moim zdaniem Pani Managerka jest dobrą Liderką i świetną Managerką, czyli robi odpowiednie rzeczy w odpowiedni sposób. Liderka również wspiera innych w robieniu tych “right things”. Dobrze jeśli potrafi stworzyć inspirujące wizje, wyznaczać kierunki i tworzyć lepsze jutro. Leadership w każdej sytuacji i dla każdego może być czymś innym. Czym jest dla Ciebie?
Jedną z teorii leadershipu jest przywództwo sytuacyjne zdefiniowane przez Paula Herseya i Kena Blancharda. Moim zdaniem ciekawe w tym podejściu jest to, że styl tego typu “zarządzania” nie jest dany raz na zawsze i można go dostosowywać w zależności od tego z kim pracujemy i jakie mamy cele.
W teorii tej wyróżniamy 4 rodzaje poziomów, na których może być osoba, z którą pracujemy:
- Entuzjastyczna debiutantka;
- Zniechęcona nowicjuszka;
- Kompetentna specjalistka;
- Samodzielna ekspertka.
Wszystko to w zależności od stażu pracy i zaawansowania danej osoby na tym konkretnym stanowisku.
Kiedy przyjmujemy kogoś do naszego zespołu, możemy założyć, że jest on na poziomie S1, czyli Entuzjastyczna debiutantka. Taka osoba potrzebuje wprowadzenia w nowe obowiązki, wytyczenia jasnych ram jej odpowiedzialności i częstego dzielenia się informacją zwrotną. Styl liderski można określić tutaj jako instruowanie. Twoim zadaniem na tym etapie jest przekazywanie tej osobie co konkretnie i w jaki sposób powinna zrobić. Masz taką osobę u siebie w zespole? A może Ty nią jesteś? Czego oczekujesz na tym etapie od swojej szefowej?
Zniechęcona nowicjuszka to jest taka osoba, która już by chciała wszystko wiedzieć, bo jest jakiś czas w danej strukturze, ale jeszcze nie stała się ekspertką. Twoja rola jako Liderki powinna być bardzo wspierająca, w tej sytuacji warto też być otwartą na pomysły tej osoby, bo jednym z jej potrzeb jest branie udziału w podejmowaniu decyzji. Styl potrzebny na tym etapie nazywamy konsultowaniem. Twoim zadaniem, jako dobrej Managerki, będzie w tym wypadku dawanie nowicjuszce trochę więcej przestrzeni do realizowania swoich pomysłów, ale też do popełniania własnych błędów. Bądź w pobliżu, bo decyzje, które będzie podejmować, dobrze byłoby z Tobą skonsultować. Pamiętasz, jak Ty byłaś na tym etapie?
Kolejny typ to Kompetentna specjalistka, czyli taka osoba, która już może samodzielnie podejmować decyzje. W tym wypadku Twoją rolą jest dawanie jej przestrzeni i wolnej ręki, ale też bycie dostępną w razie potrzeby. Nawet nie spodziewasz się jak takie osoby mogą zadziwić. Moim zdaniem jest to najtrudniejszy moment, bo musisz zaufać, że ta członkini Twojego zespołu (lub członek) będą podejmowali właściwe decyzje. Styl, którego w takim przypadku będziesz używać nazywa się wspieraniem. Wspieraj nowe pomysły, pozwalaj na realizację nowych projektów, powstrzymuj się od niepotrzebnych komentarzy. Spróbuj obserwować, ale nie narzucać swojego punktu widzenia. Co myślisz o specjalistkach? Jak Ty byś podeszła do osoby na tym poziomie?
I teraz “last but not least”, czyli S4, poziom Samodzielnej ekspertki. Tu się dzieją cuda! Taka ekspertka potrzebuje od Ciebie, żebyś została jej wsparciem, mentorką. Może oczekiwać dużo bardziej ambitnych zadań i jeśli chcesz, żeby była zadowolona z pracy (a chcesz ;)) to dobrze, żebyś jej je dostarczała. Na tym etapie spokojnie możesz powierzyć jej opiekę nad Entuzjastycznymi debiutantkami. Pamiętaj, żeby doceniać. Stosuj delegowanie. Oddawaj całe projekty, nie wtrącaj się. Pomagaj tylko poproszona o pomoc. Doglądaj, ale z pewnej odległości.
Poniżej znajdziesz oryginalną wersję wykresu obrazującego wszystkie style zarządzania wraz z gotowością danej osoby do sterowania swoją pracą.
Wypróbuj te style na osobach, z którymi pracujesz. Jeśli jeszcze nie zarządzasz zespołami, spróbuj poobserwować ludzi wokół i zastanów się jakiego stylu użyłabyś w każdym przypadku.
Jeśli zainteresował Cię ten temat to zapraszam do wysłuchania podcastu, który nagrałam z Moniką Braun w ramach Ledelse: link do serwisu Spreaker