Jeśli jeszcze nie zastanawiałaś się nad tym czego nauczyć się dziś, żeby dobrze żyć jutro to to jest ten moment.

Managerek nie sieją, trzeba urosnąć na własną rękę. Dlatego też dzisiaj opowiem Wam jakie umiejętności powinnyśmy udoskonalać, żeby przyszłość stała przed nami otworem.

Co dla nas, Pań Managerek, optymistyczne, wg raportu “The Feature of Skills: Employment in 2030”* bardzo wartościowe za 10 lat będą umiejętności związane między innymi z zarządzaniem. Poza tym w zestawieniu wysoko znalazły się też nauki ścisłe i języki obce (do których nauki mam nadzieję, że nie muszę Was namawiać ;)).

Poniżej znajdziecie opis najważniejszych umiejętności, które według raportu będą się liczyły za 10 lat. Są to też umiejętności, które moim zdaniem powinna posiadać każda dobra liderka. Nie masz ich? Wspaniale, masz się czego uczyć! A jeśli nie wiesz jak zacząć to nic się nie przejmuj, pomogę.

  1. Skuteczne i szybkie uczenie siebie oraz innych

Myślę, że nie ma tu zdziwienia – stały rozwój połączony z umiejętnościami związanymi z przekazywaniem wiedzy w ciekawy sposób zawsze będzie wysoko ceniony. Chodzi tutaj o umiejętność takiego wyboru metod, które w danej sytuacji będą najbardziej skuteczne. Wiesz w jaki sposób Ty lubisz się uczyć? Wolisz czytać, słuchać, oglądać czy może różnicować źródła wiedzy? Umiesz robić notatki? A przekazując wiedzę, robisz to wizualizując informacje? Wiesz jak projektować warsztaty i szkolenia, tworzyć plany nauki i przekazywać wiedzę i doświadczenie? Dodatkowo, w raporcie zwrócono uwagę na takie uczenie się nowych rzeczy, żeby rozumieć implikacje nowych informacji zarówno dla bieżącego, jak i przyszłego rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji. Uczenie się wiąże się ze stałym rozwojem, który jest nieodłączną częścią zmieniającego się świata. Od tego już nie uciekniemy, więc pozostaje nam.. Nauczyć się uczyć 😉

  1. Psychologia i socjologia

W tym wypadku chodzi o ogromny dział wiedzy, ale też o konkretne umiejętności. Według twórców raportu przydatna będzie (choć moim zdaniem już jest) znajomość mechanizmów ludzkich zachowań i możliwości, podchodzenie do poszczególnych osób w sposób indywidualny i rozumienie ich motywacji oraz reakcji na różne sytuacje, ale też rozumienie mechanizmów działania zespołów i dysfunkcji, które mogą występować w relacjach międzyludzkich. O ile nie namawiam Was do zagłębiania się w psychologię czy socjologię jako naukę, o tyle zdecydowanie polecam zainteresowanie się tymi zagadnieniami, dlatego że w pracy Managerki są one nieocenione. Należałoby podkreślić tutaj również umiejętność odnajdywania się w trendach społecznych, ale też ciekawość innych kultur i pochodzenia etnicznego. Ludzie lubią pracować z osobami, które ich rozumieją, czyż nie?

  1. Koordynacja

Według twórców raportu jest to dostosowywanie swoich działań do działań innych. Moim zdaniem jest to pewnego rodzaju zarządzanie, związane z ujednolicaniem celów jednostek i grup, sprawianie, żeby rzeczy się działy i spinanie wszystkich działań w całość. Biorąc pod uwagę pracę managerską, nie da się jej wykonywać nie zważając na członków zespołów. Trzeba więc dopasowywać metody zarządzania do osób, z którymi pracujemy, a więc dostosowywać się do działań innych, tak, żeby jak najszybciej doprowadzić do realizacji wspólnych zamierzeń. Robi się to poprzez planowanie, organizowanie, priorytetyzację zadań, komunikację, współpracę i wiele innych. Ja osobiście największy nacisk stawiam na umiejętności miękkie, bo “twardych” technik można się dużo szybciej nauczyć. Ciebie też do tego zachęcam.

  1. Myślenie poza schematami i kreowanie nowych pomysłów

W 2030 roku będzie się stawiało na oryginalne pomysły, nowe podejścia do rozwiązywania starych problemów i szeroko pojętą kreatywność. Znany temat, prawda? Mnie osobiście temat kreatywności wydaje się już wielokrotnie przemielony i zaczyna trącić nudą, ale niestety nie znaczy to, że wszystko już w tej materii potrafię. Co ciekawe, wspomniane “nowe pomysły” nie muszą być koniecznie dobre, ma ich być po prostu dużo. Znacie burzę mózgów? Ile problemów udało się rozwiązać przy jej pomocy! Chodzi również o to, żeby umieć zastosować swoją wiedzę w nowy sposób, a można to robić przede wszystkim ćwicząc. Co fajne, ćwiczyć można również robiąc rzeczy zupełnie niezwiązane z pracą, bo ruszając się czy rozwijając swoje hobby również dbamy o swoją kreatywność. Jest też na ten temat dużo książek, z których część na pewno będę recenzować na łamach tego bloga.

  1. Ocenianie sytuacji i podejmowanie decyzji

Jest to związane z nauką, analizą danych (również jakościowych) i w konsekwencji, podejmowaniem działań. W przyszłości jeszcze bardziej niż dziś liczyć się będzie umiejętność krytycznego myślenia, rozważania wielu rozwiązań tego samego problemu, ale też dociekania i sprawdzania słuszności własnych przekonań. Jak to rozwijać? Spróbuj sceptycznie podchodzić do nowych informacji, wiedzy i pomysłów. Sprawdzaj, testuj, podawaj w wątpliwość. Jesteś o czymś przekonana? A co gdyby to nie była prawda? Spróbuj znaleźć dowody na obalenie swoich poglądów. Robienie tego typu eksperymentów myślowych sprawia, że uczymy się patrzeć na problemy z innych perspektyw i tym samym znajdować nowe rozwiązania starych problemów.

  1. Analiza systemów i myślenie systemowe

Według wyników badań cenionymi umiejętnościami w 2030 będzie analiza wskaźników wydajności systemów, dostosowywanie ich do realizowania celów systemów, określanie jak zmiany warunków otoczenia wpływają na wyniki ich funkcjonowania. Z perspektywy managerskiej skupiłabym się tutaj na traktowaniu organizacji jako systemu naczyń połączonych. Tutaj również chodzi o rozwiązywanie źródeł problemów, zamiast dbania o symptomy i o zadawania pytań dotyczących tego, na co wpływa dana sytuacja, zachowanie, zmiana. Analizowanie systemów łączy się też z takimi umiejętnościami jak myślenie logiczne czy krytyczne, zdolność do szukania usprawnień w już działających organizacjach (ludzkich i technicznych) czy umiejętność rozwiązywania problemów. Warto więc dbać również o siebie jak o system i rozwijać wachlarz swoich kompetencji w różnych dziedzinach.

  1. Dedukcja i rozwiązywanie złożonych problemów

Moim zdaniem bez umiejętności dedukcji nie da się rozwiązywać złożonych problemów. Żeby zaproponować rozwiązanie, trzeba znać przyczynę, spojrzeć na cały system (patrz punkt 6) a potem krok po kroku prześledzić każdy poziom danego problemu. Dedukcja to też umiejętność zastosowania już posiadanej wiedzy do nowych sytuacji i wyciąganie z tego nowych wniosków. A potem uczenie się na nich, czyli punkt 1 tego zestawienia. W rozwiązywaniu złożonych problemów nie wystarczy znalezienie rozwiązania, trzeba je jeszcze potrafić wdrożyć. Jak się tego nauczyć? Próbować! Nie bać się codziennych problemów, podchodzić do nich jak do poligonu doświadczalnego. Podobno pomaga też nauka choreografii tanecznych, więc może chodźmy na zumbę? Ja zamierzam 😉

Wnioski?

Rozwijajmy się, poszerzajmy horyzonty i motywujmy się do zdobywania nowej wiedzy – zarówno twardej, technicznej, jak i tej “miękkiej”. Współpraca z innymi ludźmi, umiejętność koordynacji i przewodzenia czy krytyczne patrzenie na szeroki obraz jeszcze długo nie wyjdą z mody. To co, zabieramy się za robotę? Daj znać jaki jest Twój plan i wpadaj częściej na mojego bloga, będę tutaj poruszać bardzo dużo tematów związanych z wymienionymi wyżej umiejętnościami.


*https://futureskills.pearson.com/research/assets/pdfs/technical-report.pdf dostęp na 27/09/2020

Wszystkie zdjęcia pochodzą z serwisu pixabay.com

Leave a comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.